Juli måned – på toppen af Alpe d’Huez

Det har været en god juli måned med en god blanding af løb og cykling. I sidste weekend kom Jesper på besøg da det var tid til vores planlagte tur til Frankrig hvor vi skulle cykle et par ture i alperne og ikke mindst Alpe d’Huez.

Jeg havde et par rejser i løbet af de første uger og en tur til Boulder hvor vi havde møder med arbejdet i en uge. I alt har jeg fået løbet 3 gange om ugen og holdt mig omkring de 30 km per uge. Det er lidt under hvad jeg havde håbet på i forhold til New York, men her i sidste uge gik jeg i gang med decideret marathon program og så skal jeg op over 40 de næste uger hvorefter jeg vil løbe 50+ fra september og frem til marathon.

Det var fedt at løbe i Boulder, fantastiske trails og et godt område at dyrke motion i. Jeg havde egentlig håbet på at nå en tur på MTB i løbet af ugen, men det blev det ikke til denne gang.

Ruten ovenfor løb jeg et par gange den gik langs Boulder Creek på en blanding af grus og asphalt. Jeg løb om morgenen da der i løbet af dagstimerne var 35 grader og ingen vind.

Cykel weekend

Jeg har glædet mig den sidste måneds tid til Jesper kom ned og vi skulle have en rigtig cykel weekend. Vi startede torsdag med en af mine klassiske ture her i området. Turen gik langs søen ned mod Arth hvorefter vi drejer fra og klatre op til Sattel for igen at cykle ned til Aegeri hvor vi igen klatre kort op til Zug. Det er en tur på 45 km og var perfekt opvarmning til fredag lørdag i de franske alper.

Fredag morgen var det tidligt op og i bilen mod Frankrig. Det tager ca. 4.5 time at køre til Le Bourg-d’Oisans som ligger for foden af Alpe d’Huez. Vi havde inden turen checket flere hjemmesider hvor de anbefaler ruter og selve byen er kendt af cyklister fra hele verden. Her er et par af siderne vi kiggede på http://bike-oisans.com/en/cycling-oisans og https://www.alpedhueznet.com/cycling/routes/

Første dag – Balcons du Auris

Efter ankomst og indtjekning på hotel klædte vi om og så var det afsted på cyklen. Vi havde fundet denne rute som flere anbefalede pga. den fantastiske udsigt man får ud over dalen.

Vi kunne ikke rigtig finde vej da man skulle tage en afstikker op til et udsigtspunkt så det sprang vi over. Vores tur blev derfor 35 km i stedet for de 43 som de havde listet. I alt blev det til 809 meters klatring som inkluderede de første 5 sving op mod Alpe d’Huez som man starter med. Vi fik en forsmag på morgendagens strabadser og det stod klart at det var fornuftigt at stå tidligt op for at cykle da solen bagede på bjergsiden her om eftermiddagen. Og som skrevet flere steder er netop disse 5 første sving noget af det hårdereste på turen op.

Her er par billeder fra første dag:

Anden dag – Alpe d’Huez

Vi var lidt spændt på de 14 km op til toppen, især fordi vi havde kørt de første sving dagen før og det var utroligt varmt at cykle på bjergsiden. Men vi var fornuftige og stod tidligt op så vi kunne komme afsted inden solen gik for meget op. Det vidste sig at være en god beslutning.

Kl. 6.30 ringede vækkeuret og så var det ellers omklædning og så direkte ud på cyklerne. Vi kørte forbi bageren nede i byen og fik en enkelt crossaint inden opstigningen. Vi ville ikke have for meget i maven og havde også et par energibarer med i lommen.

Vi havde valgt den helt klassiske rute med de 21 hårnåle sving som starter lige uden for byen vi bor i. Ruten kan findes på hjemmesiden ovenfor, og her kan ses et billede af svingene.

Det er et helt fantastisk sted at cykle men det var hårdt. Især de første 5 sving er seje med stigning konstant mellem 12-15% uden nogen form for pause. Vi havde dog gode ben og kom godt op ad de første km. Vi kørte indtil 10 sving inden vi tog en kort pause og fik lidt energi. Da vi dagen før havde kørt de første sving var vi klar over at varmen ville være et problem hvis man skulle hele vejen op, så vi var rigtig glade for at vi kom tidligt op og nød at køre i skygge de første km.

Efter pausen var det op på cyklen igen og videre op af bjerget. Det overraskede os hvor meget afstanden mellem svingene varierede, nogle sving var 500 meter mellem hinanden hvor andre var op til 2.5 km. Fra sving 7 til 6 er der 2.5 km og det var et langt sejt stykke at komme igennem, ligesom stykket mellem sving 4 og 3 var langt og hårdt.

Det var dog som om at kræfterne kom lidt tilbage efterhånden som man kom tættere på mål og jeg synes det er motiverende at svingene tæller nedad efterhånden som man kommer op.

Biler synes vi ikke var noget større problem, selvfølgelig var vi tidlig afsted men selv dagen før hvor vi kørte var det ikke for trafikken var så voldsom, og de biler som kommer holder en god afstand. Man ser helt sikker flere cyklister end man ser biler på ruten.

Pause på toppen hvor vi fik taget de klassiske billeder på podiet ligesom vi fik kigget i et par cykel butikker og nød en kop kaffe og en cola. Vi var der vel en halv times tid inden vi begav os nedad igen. Vi havde taget jakker med og det kan kun anbefales da det er lidt en kold tur ned når man er våd.

Det tog som i kan se ovenfor 1 time og 38 minutter med pauser at køre op til sammenligning kørte jeg ned på 20 minutter. Og her skal man passe lidt på for nogle af svingene er skarpere end man tror når man kommer oppe fra, ligesom det er svært at se bilerne som kommer op.

Det var en fantastisk oplevelse og absolut ikke sidste gang jeg er derovre og cykle. Jeg ser allerede frem til næste gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.